piątek, 26 lutego 2016

Szarlotka sypana


Lubicie szarlotkę? A znacie szarlotkę sypaną? Lubicie? Wiecie skąd taka nazwa?
Otóż szalotka sypana, jak sama nazwa wskazuje, jest przesypywana suchymi składnikami na przemian z jabłkami, a na wierzchu ścierane jest zimne masło.
Jest całkowicie bez jajek, z dodatkiem kaszy manny - ale nie jest wyczuwalna w cieście po upieczeniu.
Szarlotka wychodzi naprawdę pyszna, dziecinnie prosta - tak, tak, robiłam ją jako dziecko!
Wierzch ciasta wychodzi chrupiący dzięki sporej dawce masła, które podczas pieczenia roztapia się i przenika kolejne warstwy ciasta, a suche składniki robią się wilgotne i scalają się. 
Jeśli jeszcze nie próbowaliście tej wersji szarlotki, to koniecznie musicie to nadrobić, bo jest nieziemsko smaczna!

Składniki:
  • 1 szkl. mąki pszennej
  • 1 szkl. kaszy manny
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3/4 - 1 szkl. cukru (w zależności od kwaśności jabłek)
  • 1,5 kg kwaśnych jabłek - ja użyłam szarej renety
  • 170 g masła zimnego - najlepiej prosto z zamrażalnika
  • cynamon do smaku (opcjonalnie)

Sposób przygotowania:
Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia, dodajemy kaszę mannę i cukier, mieszamy składniki.
Jabłka myjemy, obieramy i ścieramy na tarce o dużych oczkach.
Suche składniki dzielimy na 3 równe części, najlepiej rozdzielić, np. do 3 szklanek.
Na dno tortownicy (Ø 24 cm) wyłożonej papierem do pieczenia wysypujemy pierwszą część suchej mieszanki, na to wykładamy połowę jabłek, wykładamy drugą porcję suchych składników i drugą połowę jabłek.
Całość posypujemy ostatnią trzecią częścią suchych składników.
Warstwy jabłek można posypać delikatnie cynamonem - ja uwielbiam, więc dodaję! 
Dobrze schłodzone masło, a najlepiej prosto z zamrażalnika, ścieramy na tarce o dużych oczkach na wierzch ciasta i równomiernie rozkładamy.
Wstawiamy do nagrzanego piekarnika, ustawiając pod spód blachę, bo podczas pieczenia z ciasta może wypływać roztopione masło lub sok z owoców.
Pieczemy przez około 60 minut w temperaturze 180°C.
Po wystudzeniu można posypać cukrem pudrem.
Smacznego!


14 komentarzy:

  1. Pięknie wyszła :) Dawno jej nie robiłam. Muszę znów się skusić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także dawno nie robiłam, ale ostatnio siostra mi o niej przypomniała :)

      Usuń
  2. Uwielbiam taką szarlotkę. Jest pyszna :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chodzi za mną niemiłosiernie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje Bistro, zapraszam na kawałek lub dwa!

      Usuń
  4. Pierwszy raz słyszę i widzę, wygląda obłędnie dobrze, :) fantastyczna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekoladowyzawrotglowy naprawdę nie znasz tej wersji szarlotki? W takim razie już wiem, że się skusisz i upieczesz!

      Usuń
  5. Robiłam już kilka razy taką szarlotkę i uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zabieram się za pieczenie mniam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznam się, że nigdy nie robiłam, a szkoda bo wygląda super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielka szkoda - w takim razie zapraszam do wypróbowania :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...