niedziela, 21 czerwca 2015

Pudding z chia


Dzisiaj przedstawiam Wam zdrowy deser - pudding z chia (salvia hispanica - szałwii hiszpańskiej).
Chia pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie przez wieki była stosowana w diecie Azteków i Majów.
Aztekowie uważali te nasionka za pomocne w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, a także bystrości umysłu. 
Indianie mogli spożywać łyżeczkę nasion dziennie i maszerować przez 24 godziny bez przerwy!
Nasiona chia stanowią bogate źródło kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6, witamin, minerałów, przeciwutleniaczy; mają dużą zawartość błonnika i wapnia.
Nasiona w połączeniu z wodą czy innym płynem tworzą żel (podobnie jak siemię lniane).
Zalecana dawka dobowego spożycia chia to 15 g - łyżka stołowa. 
Porcja 15 g nasion chia zawiera: 107 mg wapnia, 160 mg fosforu, 2,4 mg żelaza, 105 mg potasu, 59 mg magnezu i 0,5 mg cynku.
Nasiona chia można stosować na wiele sposobów: jako dodatek do sałatek, owsianki, musli, koktajli, puddingów, sosów, chleba, do zagęszczania zup, zmielone można łączyć z mąką do wypieku ciast i pieczywa czy naleśników, można je także kiełkować.
Na początek przedstawiam Wam pudding w wersji najprostszej, podstawowej, do której dodałam jako przybranie truskawkę i migdały.

Składniki:
  • 250 ml ulubionego mleka - roślinnego (np. kokosowe, migdałowe)  lub zwierzęcego (np. krowie, kozie)
  • 2 łyżki nasion chia
  • 1 łyżeczka miodu lub innego słodzidła (np. cukier trzcinowy, ksylitol lub syrop klonowy)

Sposób przygotowania:
Do mleka dodajemy miód i wsypujemy nasiona chia,  mieszamy - najlepiej użyć trzepaczki.
Odstawiamy na około 15 minut i ponownie mieszamy.
Ponownie odstawiamy,  a po kolejnych 15 minutach jeszcze raz mieszamy.
Wstawiamy na całą noc do lodówki.
Przed podaniem ponownie mieszamy.
Pudding podajemy sam lub z owocami.
Smacznego!






7 komentarzy:

  1. Na niedzielny deserek idealny! Przepysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba jutro w końcu kupię chia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz koniecznie "poznać" się z tymi nasionami, poznać ich właściwości, zastosowanie i smak :)

      Usuń
  3. Wygląda nieco jak tapioka, która także polecam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, są bardzo podobne do siebie, tapiokę trzeba także namoczyć, również polecam!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...