niedziela, 2 marca 2014

Kurczak z rożna


Dzisiejszy przepis pokazuję z myślą o niedzielnym, rodzinnym czy świątecznym obiedzie.
Podany ładnie kurczak i pokrojony przy gościach i rodzinie wzbudzi zapewne zachwyt.
Kurczak pieczony w ten sposób jest soczysty, pełen smaku i ma chrupiącą skórkę. 

Składniki:
  • 1 kurczak
  • 1 czubata łyżeczka słodkiej papryki
  • 1 łyżeczka suszonego tymianku
  • 1 ząbek czosnku
  • sól morska
  • pieprz czarny świeżo mielony

Sposób przygotowania:
Kurczaka myjemy, osuszamy, nacieramy solą, pieprzem, papryką, czosnkiem i tymiankiem.
Nogi i skrzydełka kurczaka warto związać bawełnianą nicią, dzięki czemu kurczak zachowa ładną formę podczas pieczenia. 
Odstawiamy do zamarynowania przynajmniej na 1-2 godziny.
Po tym czasie kurczaka nabijamy na szpikulec, ściskamy klamrami i umieszczamy w nagrzanym piekarniku na środkowym poziomie, nie zapominając o umieszczeniu na najniższej półce blaszki na spływający z kurczaka tłuszcz.
Kurczaka pieczemy w temperaturze ok. 220-250°C (przy włączonej funkcji grill+rożno lub wzmocniony opiekacz+grzejnik górny) przez około 1,5-2 godziny, w zależności od wielkości kurczaka. Przyjmuje się, że 1 kg kurczaka pieczemy 1 godzinę. 
Jeśli nie posiadacie piekarnika z rożnem, to kurczaka umieśćcie w brytfance i przynajmniej raz w połowie pieczenia odwróćcie mięso na drugą stronę (temp. 190-220°C, grzejnik górny+dolny lub termoobieg).
W czasie pieczenia kurczaka polewamy tłuszczem i sokami z niego wypływającymi. W żadnym wypadku nie polewajcie mięsa zimną wodą, ewentualnie gorącą lekko osoloną wodą.
Po upieczeniu kurczaka odstawiamy na kilka minut, zbyt wczesne pokrojenie mięsa spowoduje, że wypłyną z niego soki i mięso stanie się suche.
Smacznego!


17 komentarzy:

  1. No kochana chylę czoła-pięknie upieczony kurczak!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za miłe słowa!

      Usuń
  2. pyszny kurczak:) ja lubię takiego w soli:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Justynko pieczesz w samej soli? Czy masz jakiś specjalny sposób pieczenia w soli?

      Usuń
  3. Taki kurczak kojarzy mi się właśnie z typowo niedzielnym rodzinnym obiadem :) Zazwyczaj jadałam przygotowanego przez mamę, ale powinnam wreszcie sama zrobić :P a Twój tak apetycznie wypieczony!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komplement :)
      Pieczony kurczak to naprawdę nic trudnego, na pewno wyjdzie Ci, powinnaś spróbować i się przekonać :)

      Usuń
  4. ja wlasnie przygotowuje sie do robienia obiadku i pieke przewaznie na butelce wypelnionej w polowie piwem, smakuje tez wysmienicie, jest super soczysty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także bardzo lubię pieczonego na butelce, tzw. generała :)
      Jest także soczysty i super smakuje :)

      Usuń
  5. Co to znaczy w butelce? Nie znam tego sposobu :-/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie w butelce, ale na butelce, tzw. kurczak admirał :) Wychodzi smaczny i soczysty :) W butelce powinno być piwo, ewentualnie woda i na taką butelkę po piwie nabijamy kurczaka i pieczemy ;)

      Usuń
  6. fajny przepis na kurczaka, mam już ich kilka ale tego też na pewno wypróbuję ;) polecam wysmarować go marynatą z miodu i musztardy - najlepiej tej od develey bo ma fajny skład bez zbędnych konserwantów i glutenu ;) a smak naprawdę pyszny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeden ze sposobów w jaki piekę kurczaka :)
      Dziękuję za komentarz!

      Usuń
  7. Ludzie !!! ROŻEN ROŻEN ROŻEN a nie "rożno". Nauczcie się pięknej polskiej mowy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam trochę inny sposób przyprawiania : sól, pieprz, papryka ostra i cały obtoczony w ziołach prowansalskich. Do środka również ten zestaw przypraw + 2 średnie cebule.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczaka przyprawiam na różne sposoby, również w ziołach. Mati dzięki za patent z cebulą, na pewno wykorzystam!

      Usuń
  9. Super, właśnie zmieniłam kuchnię i mam ochotę wypróbować rożno. Na pewno się skuszę. Do tej pory robiłam pieczonego w rękawie, a parę minut przed końcem rozcinałam folię i zostawiałam go, aby miał chrupiącą skórkę. Proponuję spróbować włożyć do środka: pęczek natki, kawałek pora i ze dwa ząbki czosnku. Ma wtedy zupełnie inny smak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za pomysł, wypróbuję z porem. Ja także uwielbiam z cytryną i tymiamkiem -także warte polecenia!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...