środa, 22 stycznia 2014

Prosty chlebek pełnoziarnisty na sodzie i maślance


Dość często piekę w domu chleb, najbardziej lubię taki na zakwasie, który jest dość wilgotny i długo zachowuje świeżość. 
Niestety wymaga sporo czasu na przygotowanie.
Dzisiaj zapraszam na bardzo prosty i szybki do przygotowania chleb z mąki pełnoziarnistej na sodzie i maślance.

Składniki:
  • 150 g mąki pełnoziarnistej (użyłam pełnoziarnistej z 3 zbóż: pszennej, żytniej i orkiszowej)
  • 150 g mąki pszennej jasnej
  • 1 łyżeczka sody
  • 1 łyżeczka soli morskiej
  • 250 ml maślanki
  • 3 łyżki pestek słonecznika
  • 2 łyżki pestek dyni

Sposób przygotowania:
Obie mąki przesypujemy do miski, dodajemy sól, sodę oraz pestki (słonecznik robi się zielony w kontakcie z sodą, więc jeśli Wam to przeszkadza to go nie dodawajcie), mieszamy.
Dolewamy maślankę i chwilę wyrabiamy do połączenia składników.
Formujemy bochenek, układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i posypanej delikatnie mąką.
Pieczemy około 40 minut w temperaturze 180-190°C.
Studzimy na kratce.
Smacznego!


13 komentarzy:

  1. Trafiłaś z tym przepisem w samą dziesiątkę:)Właśnie robię listę zakupów,pieczywo miałam kupić,ale skoro podałaś taki fantastyczny przepis,to upiekę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Aguś.
      Chlebek jest na sodzie i maślance, ma więc nieco specyficzny smak, ale ja bardzo lubię, mam nadzieję, że Tobie również zasmakuje!

      Usuń
    2. Zgadza się,ma specyficzny smaczek,ale jest w porządku.Zrobiłam z podwójnej porcji,zamrożę kawałek,żeby sprawdzić,czy się nadaje i jak potem smakuje:)

      Usuń
    3. Nie każdemu może odpowiadać ten smaczek, ale moi jedli i smakował im :)
      Ja najbardziej lubię chlebki na zakwasie i te, które są na moim blogu są pyszne, więc wypróbuj :)
      Lubię także chlebek na serwatce bez zakwasu, wychodzi także smaczny :)

      Usuń
  2. Mufinko, może usuń ze składników słonecznika - w kontakcie z sodą nasiona zrobią się po kilku godzinach po upieczeniu zielone ;)
    Robiłam już taki chleb jakiś czas temu i przez pomyłkę wsypałam mieszankę nasion, w których był słonecznik (oczywiście zabarwił się na zielono ;) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak robi się zielony, ale mi to nie przeszkadza :)

      Usuń
  3. Bardzo apetycznie wygląda ten chlebek :) mam tylko pytanie jaką mąką mogłabym zastąpić pszenną? A może otrębami? Mój synek ma alergie na mąkę pszenną tak więc muszę kombinować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się szczerze, że robiłam ten chlebek tylko w takiej wersji, ma nieco specyficzny smak, który może nie odpowiadać dziecku, ale polecam Ci chleb pszenny razowy na zakwasie, gdzie 200 g mąki pszennej jasnej możesz zastąpić razową http://kuchnianaobcasach.blogspot.com/2014/01/chleb-pszenny-razowy-na-zakwasie.html - bardzo smaczny
      Skorzystaj także z przepisu na chleb orkiszowo - żytni, http://kuchnianaobcasach.blogspot.com/2012/04/chleb-orkiszowo-zytni-na-zakwasie.html - jest przepyszny :)
      A może wypróbuj chleb pszenny pełnoziarnisty na serwatce http://kuchnianaobcasach.blogspot.com/2013/09/chleb-pszenny-penoziarnisty-na-serwatce.html - także smaczny.
      Mam nadzieję, że znajdziesz przepis odpowiedni dla swojego synka :)

      Usuń
  4. czy można dać więcej pełnoziarnistej? Nie używam zwykłej pszennej mąki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anna, użyj samej mąki pełnoziarnistej :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...