wtorek, 14 stycznia 2014

Pomidorowy chlebek do odrywania



Ostatnio piekłam pizzę dla rodziny i pomyślałam żeby przy okazji upiec chlebek z suszonymi pomidorami.
Powstał chlebek do odrywania, który super się prezentuje i świetnie smakuje.
Ja chlebek zajadam bez dodatków, ale syn i mąż lubią zajadać go z masłem i np. żółtym serem.
Można podawać go także np. z jogurtem naturalnym czy greckim.

Składniki:

ciasto drożdżowe:
  • 500 g mąki pszennej
  • 30 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka ziół prowansalskich
  • 4 łyżki oliwy
  • ok. 250 ml ciepłej wody

pasta pomidorowa:
  • 10 suszonych pomidorów w oleju
  • 3-4 łyżki oleju spod suszonych pomidorów
  • 1 łyżeczka koncentratu pomidorowego (opcjonalnie)
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka ziół prowansalskich
  • 1-2 łyżeczki cukru
  • sól morska
  • pieprz czarny świeżo mielony

Sposób przygotowania:
Drożdże rozkruszamy do miseczki, dodajemy łyżeczkę cukru oraz 3-4 łyżki ciepłej wody (z tych 250 ml), mieszamy i odstawiamy na kilka minut, aby drożdże zaczęły pracować.
Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy sól, zioła prowansalskie i mieszamy. 
Dolewamy pracujące drożdże oraz resztę ciepłej wody, ale stopniowo, tak aby ciasto nie było za rzadkie, wyrabiamy przez około 10 minut.
Przykrywamy miskę czystą ściereczką i odstawiamy na około 1 godzinę do wyrośnięcia.

W tym czasie przygotowujemy pastę: do blendera przekładamy pomidory suszone, czosnek, olej, koncentrat, zioła, miksujemy chwilkę, nie za drobno. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem i cukrem.

Gdy ciasto podwoi swoją objętość, wałkujemy na grubość około 0,3-0,5 cm na kształt prostokąta, smarujemy pastą pomidorową i kroimy na 6 długich, dość równej szerokości pasów. Pasy ciasta układamy jeden na drugim i kroimy na 6 dość równych kawałków - otrzymamy w ten sposób 36 kwadracików z ciasta.

Blaszkę keksową (dł. 22-25cm, ja użyłam 25 cm) wykładamy papierem do pieczenia i stawiamy pionowo.
Układamy kwadraciki z ciasta jeden na drugim pastą pomidorową do góry, ostatni kawałek ciasta układamy pastą do środka.
Blaszkę stawiamy poziomo i lekko przesuwamy kawałki z ciasta, tak by wypełnić całą blaszkę na długość, przykrywamy ściereczką i odstawiamy do ponownego wyrośnięcia na około 45 minut, aż ciasto wypełni całą formę i podrośnie.

Pieczemy około 35 minut w temperaturze 180°C.
Smacznego!


12 komentarzy:

  1. W podobny sposób piekłem pitę z czarną i zieloną tapenadą, teraz muszę spróbować ze zwykłym chlebem. Dzięki za podpowiedź. Pzdr DKB

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest zwykły chleb, który się smaruje pastą pomidorową czy gotową pitę. Samemu trzeba ciasta zarobić i uformować fikuśny chlebuś :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Robię podobny tyle że ciasto smaruje masłem ze świeżą bazylią. ten zapowiada się wyśmienicie więc następnym razem zrobię właśnie z pomidorami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodatki są oczywiście dowolne, ale ja bardzo lubię suszone pomidory, stąd taki mój pomysł :)

      Usuń
  3. Pysznie wygląda! Ja się właśnie na taki cynamonowy nastawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. kuszą mnie takie odrywane chlebki :) taki w wersji pomidorowej wydaję się wyjątkowo apetyczny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jest bardzo apetyczny, polecam!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...