wtorek, 5 listopada 2013

Szarlotka z budyniem na kruchym cieście



Bardzo pyszne ciasto - szarlotka na bardzo kruchym spodzie z budyniem i nutką cynamonu.
Rodzina się nim zajada, jest przepyszne!!!
Polecam :)

Składniki:

kruche ciasto:
  • 3 szkl. mąki pszennej
  • 1/2 szkl. cukru pudru (jeśli lubicie bardziej słodkie ciasta dodajcie 3/4 szkl.)
  • 5 żółtek
  • 250 g zimnego masła
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
masa jabłkowa:
  • 1,5 kg jabłek
  • 1 łyżka cukru trzcinowego
  • 1 łyżeczka cynamonu
masa budyniowa:
  • 2 budynie śmietankowe lub waniliowe bez cukru
  • 750 ml mleka
  • 4 łyżki cukru (dodajcie jeśli używacie budyniu bez cukru)

Sposób przygotowania:
Mąkę przesiewamy na stolnicę, dodajemy cukier puder, proszek do pieczenia, zimne masło pokrojone w kosteczkę oraz żółtka. 
Szybko zagniatamy kruche ciasto. 
Ciasto dzielimy na dwie części: ok. 60% i 40%.
Oba kawałki ciasta zawijamy w folię spożywczą i wkładamy do zamrażalnika na około 30 minut. 
Blachę do pieczenia (wym.34x26 cm) wykładamy papierem do pieczenia i ścieramy na spód na tarce o dużych oczkach większą część zamrożonego ciasta. 
Podpiekamy przez 10 minut w temperaturze 180°C.
Odstawiamy do wystudzenia.

Umyte jabłka obieramy, wycinamy gniazda nasienne i kroimy na mniejsze kawałki.
Jabłka przekładamy do garnka o grubym dnie i zaczynamy smażyć. 
Gdy jabłka zmiękną i rozgotują się na mus, ale z widocznymi większymi kawałkami, wyłączamy grzanie i dodajemy cynamon i cukier trzcinowy. Odstawiamy do wystudzenia.

Z 750 ml mleka odlewamy ok. 2/3 szkl., w której rozpuszczamy budynie, dodając cukier  do smaku (ok. 4 łyżek).
Resztę mleka zagotowujemy. 
Gdy mleko zagotuje się wlewamy rozpuszczone w mleku budynie z cukrem i gotujemy aż masa zgęstnieje i zniknie mączny posmak budyniu.

Podpieczony i ostudzony spód delikatnie posypujemy bułką tartą (dzięki temu zabiegowi bułka wchłonie wilgoć z jabłek i ciasto nie rozmięknie), wykładamy jabłka oraz gorący budyń.
Na gorący budyń ścieramy mniejszą zamrożoną część ciasta.

Całość pieczemy przez około 40 minut w temperaturze 180°C.
Ostudzone ciasto posypujemy cukrem pudrem.
Ciasto kroimy dopiero po całkowitym wystudzeniu.
Smacznego!


 

33 komentarze:

  1. dzisiaj też piekę takie ciacho:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała:) Ale zrobiłaś mi smaka... też chcę ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kam cia zapraszam - jeszcze mam kawałek :)

      Usuń
  3. Wygląda i smakuje absolutnie zniewalająco:) Dziękuję za przepis:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miki - to ja bardzo dziękuję Ci za miły komentarz :)

      Usuń
  4. ja proponuję zrobić budyń samej, smak o wiele lepszy niż z proszku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można zrobić samemu budyń, ale z braku czasu posłużyłam się z proszku :)

      Usuń
    2. A mój budyń po upieczeniu zmienił się w mleko i zepsuł całe ciasto, musiałem go odlewać z blachy...

      Usuń
    3. Budyń zmienił się w mleko - to niemożliwe, wręcz przeciwnie budyń gęstnieje pod wpływem pieczenia, bo odparowywuje - może budyń był przeterminowany?

      Usuń
  5. Super ciasto. Udalo sie a to drugie jakie zrobilam w zyciu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tym bardziej mnie cieszy, że ciasto udało się :)
      Dziękuję za komentarz!

      Usuń
  6. Piekę właśnie juz w piekarniku. To jedno z nielicznych ciast jakie mi się udaje. Jest faktycznie bardzo smaczne to ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam misję...zrobić ciasto....wybrałem właśnie to....zaznaczam, że jestem mężczyzną z kategorii "Houston, mamy problem":)....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisarz - cieszę się, że wybrałeś to ciasto, ono zawsze wychodzi.
      Myślę, że obejdzie się bez awaryjnego lądowania... :)
      Napisz czy się udało i jak smakowało :)

      Usuń
  8. ciasto wygląda wspaniale, od razu cieknie ślinka! ja dopiero zaczynam przygodę z pieczeniem i na początek wybieram właśnie to ciasto, myślę, że nie pożałuję! Trzymajcie kciuki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za bardzo miły komentarz :)
      Ciasto na pewno się uda, to te, które zawsze wychodzi :)
      Trzymam kciuki i czekam na recenzję - możesz także wstawić na FB zdjęcie - będzie mi bardzo miło jak się pochwalisz wypiekiem :)

      Usuń
    2. wyszło cudowne! zniknęło w mig, nawet zdjęcia nie zdążyłam zrobic!! ;) po prostu ciasto genialne, polecam wszystkim!

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za zareklamowanie ciasta :)
      Bardzo się ciesze, gdy ktoś korzysta z moich przepisów, a potem napisze, że zjedzone ze smakiem :)
      Dziękuję za skorzystanie z przepisu i zapraszam do korzystania z innych :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
    4. z pewnością nie raz jeszcze zrobię tą szarlotkę! a z innych przepisów z pewnością skorzystam! Bardzo dziękuję za inspiracje! ;-)

      Usuń
    5. Bardzo dziękuję :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Właśnie piekę mam nadzieje rewelacyjnych efektów. :)Dzięki za przepis bez netu to ze mnie totalnie kiepska kucharka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzę, że wyjdzie. Trzymam kciuki! Wiele osób piekło tą szarlotkę i udawała się, więc na pewno Tobie też upiecze się wspaniale :)

      Usuń
  10. Ciasto jest cudowne! <3 Robię je drugi raz w ciągu miesiąca; ) i stało się moim ulubionym.
    Dziękuję bardzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także bardzo je lubię. Dziękuję za bardzo miły komentarz, cieszę się, że ciacho smakuje!

      Usuń
  11. to ciasto robie juz od dawna z twojego przepisu i zawsze wychodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło mi to słyszeć!
      Ale fakt faktem, wychodzi zawsze ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...