piątek, 6 września 2013

Twaróg domowy


Jakiś czas temu dostałam od mamy grzybka tybetańskiego do domowej produkcji kefiru, do kuracji 20-dniowej - ale o tym innym razem.
Postanowiłam jednak przygotować z niego nie tylko kefir, ale także domowy twaróg.
Twaróg wyszedł rewelacyjny! Mój syn uwielbia taki domowy twaróg!
Polecam!

Jeśli więc macie osobę, która hoduje grzybka tybetańskiego poproście ją, aby się z Wami nim podzieliła, wystarczą 2 łyżeczki.

Oczywiście twaróg możecie przygotować z zsiadłego mleka, ale musicie odczekać kilka dni, aż się zsiądzie.

Składniki:
  • świeże mleko prosto od krówki, od gospodarza lub zwykłe pasteryzowane z butelki 2% lub 3,2% (nie może to być mleko UHT z kartonu!!!)
  • 2 łyżeczki grzybka tybetańskiego (opcjonalnie - jeśli posiadacie)

Sposób przygotowania:
Jeśli nie posiadacie grzybka tybetańskiego mleko świeże przelejcie do dzbanka, przykryjcie gazą lub czystą ściereczką i odstawcie w ciepłe miejsce na kilka dni aż się zsiądzie.
Trwa to około 3 dni.

Jeśli natomiast posiadacie grzybka, to mleko (ja użyłam 3 litrów mleka) przelejcie do szklanej, plastikowej lub drewnianej miski, włóżcie grzybka i zamieszajcie, używając plastikowej lub drewnianej łyżki! Nie używajcie metalowych naczyń i łyżek!
Przykryjcie gazą lub czystą ściereczką i odstawcie w ciepłe miejsce na noc, na około 24 godziny.
Nazajutrz mleko zsiądzie się i będzie przypominało kefir lub zsiadłe mleko.

Mleko wraz z grzybkiem zamieszajcie i przelejcie przez plastikowe sito, aby odcedzić grzybka. 
Grzybka dobrze opłuczcie na sitku letnią wodą i zachowajcie do produkcji kefiru lub zamróźcie, jeśli nie będziecie już go używać.

Zsiadłe mleko (kefir z grzybka tybetańskiego) stawiamy na gaz i podgrzewamy przez kilkanaście minut aż oddzieli nam się serwatka, uważając aby nam się nie zagotowało, bo twaróg będzie suchy i będzie się kruszył.

Gdy oddzieli już się nam serwatka to przecedzamy ser przez czystą ściereczkę (gazę podwójnie złożoną lub pieluchę tetrową), zawiązujemy i wieszamy, aby reszta serwatki odciekła. 
Serwatkę oczywiście zachowajcie do produkcji domowego pieczywa, koktajli czy żurku.
Gdy ser ostygnie przenosimy go do lodówki i tak przechowujemy.
Smacznego!

Z 3 litrów mleka uzyskałam 350 g twarogu.



 

16 komentarzy:

  1. Kiedyś gdy mama miała jeszcze krówki, a później od gospodarza brała mleko takie serki często gościły w naszym domku. Smak nieporównywalny od kupnego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą - bez porównania Ela :)

      Usuń
  2. też robię w domu twaróg, bardzo mi smakuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie i mojej rodzinie także taki domowy smakuje najlepiej :)

      Usuń
  3. Kochana twaróg wygląda fantastycznie!!!Po moich dwu nieudanych próbach skuszę się na kolejną widząc,jaki piękny Tobie się udał:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś dziękuję za bardzo miłe słowa :)
      Koniecznie spróbuj jeszcze raz zrobić, jak to mówią:"Do trzech razy sztuka", na pewno tym razem uda się!
      Ja nawet do paschy wielkanocnej sama robię twaróg - jest pyszna!

      Usuń
    2. Nieudana próba była pewnie spowodowana tym, że w pasteryzowanym mleku ze sklepu nie ma bakterii kwasu mlekowego (Lactobacillus). Musisz kupić inny produkt z tymi bakteriami (np. kefir lub jogurt) i dodać do swojego mleka 2-3 łyżki tego produktu. Trzeba tylko uważnie czytać etykiety, bardzo ważne żeby było tam napisane "Lactobacillus". I za 2 dni mleko pięknie się zsiądzie, a reszta jak w przepisie. Sprawdzone! Powodzenia! :)

      Usuń
    3. Tak, zgadzam się z Tobą, jak pisałam w przepisie mleko musi być świeże, nie UHT, wtedy zawsze się ładnie zsiądzie mleko, lub dodać właśnie jogurt naturalny z probiotykami :)

      Usuń
  4. Wspaniały twaróg! Aż nabrałam ochoty na świeżą bułeczkę z twarogiem i odrobiną miodu....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mary - Ja także uwielbiam takie śniadanko...
      albo zamiast miodu domowy dżem z czarnej porzeczki :) Mniam!

      Usuń
  5. Domowy twaróg najlepszy, a do śniadania także warto spróbować domowego twarogu ze śmietaną (najlepiej także własną) - takie wspomnienia mam właśnie z wakacji u dziadków na wsi, a smak - nieporównywalny z niczym :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Magdalena M. zgadzam się z Tobą :)
    Twaróg ze śmietaną i np. szczypiorkiem jest pyszny i pasuje do śniadania! Uwielbiam takie śniadania!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ zazdroszczę, uwielbiam, a taki domowy musiał być rewelacyjny ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paulinko nie ma czego zazdrościć, tylko koniecznie trzeba zakisić mleko i samemu w domu zrobić. Polecam!

      Usuń
  8. Dziś zrobiłam jutro będziemy próbować dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :)
      Daj znać jak smakowało :)
      Ja też będę jutro mleko stawiała i będzie twaróg, bo synuś mój bardzo lubi :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...