sobota, 21 września 2013

Kawa Latte macchiato


Bardzo lubię taką trójwarstwową kawę, którą przygotowuję sama w domu bez specjalistycznego sprzętu, raz z lepszym a raz z gorszym efektem, ale generalnie nie jest to trudne do zrobienia.
Do przygotowania kawy używam czajniczka ciśnieniowego, zwanego kawiarką czy kafeterką i spieniacza do mleka na baterie.
Latte macchiato po włosku znaczy "splamione mleko".
Aby wyszła kawa musicie pamiętać o dwóch zasadach: kawa musi być cieplejsza niż mleko, a w zasadzie gorąca, a mleko letnie, a po drugie kawę należy bardzo delikatnie wlewać po ściance szklanki (dobrze sprawdza się naczynie z dziubkiem, ja wlewam bezpośrednio z kawiarki z dziubkiem), bo w przeciwnym razie kawa zmiesza nam się z mlekiem i powstanie cappuccino.
Prakyka czyni mistrza i nie należy się przejmować jak nam nie wyjdzie.
Następnym razem na pewno wyjdzie!

Składniki:
  • 50 ml espresso (lub łyżeczka kawy rozpuszczalnej i gorąca woda, ewentualnie tradycyjnie zaparzona kawa mielona, którą należy przecedzić z fusów)
  • 125 ml mleka
  • cukier (opcjonalnie)

Sposób przygotowania:
Jeśli słodzicie to dodajcie do mleka cukier wg upodobania.
Mleko podgrzewamy w garnuszku lub mikrofalówce, a następnie ubijamy spieniaczem do mleka lub blenderem, ewentualnie przelewamy do słoika, zakręcamy i mocno wstrząsamy.
Mleko musi być mocno spienione, tworząc puszystą piankę.
Pamiętajcie, że podczas ubijania zwiększa się objętość mleka, także użyjcie sporego naczynia.
Spienione mleko wlewamy do wysokiej szklanki.
Przygotowujemy espresso w ekspresie lub w czajniczku ciśnieniowym do parzenia kawy, ewentualnie tradycyjnie zaparzona kawa lub po turecku, którą należy odcedzić z fusów.
Odsuwamy piankę i delikatnie wlewamy do letniego mleka po ściance szklanki gorącą kawę, można użyć także łyżeczki (wypukłej strony), po której będziemy wlewali kawę.
Podajemy od razu i rozkoszujemy się smakiem kawy.
Smacznego!


14 komentarzy:

  1. Robiłam podobnie,ale nigdy nie miałam takiej pianki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I super bo takiej piany być nie powinno. Piany powinno byc o połowę mniej. A espresso klasyczne ma od 20 do 30 ml a nie 50.

      Usuń
    2. Jak już pisałam czasem wychodzi z lepszym lub gorszym efektem :)
      Pianka jest za duża, ale taka wyszła i wcale na smaku nie straciła :)
      A ja nie pisałam, że należy zrobić klasyczne włoskie espresso tylko kawę zaparzyć jak espresso :)

      Usuń
  2. Robiłam podobnie,ale nigdy nie miałam takiej pianki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. aleksandro - pianka wyszła mi za duża, bo za bardzo spieniłam mleko. Ale jeżeli lubisz taką wysoką piankę, to użyj spieniacza do mleka, takiego na baterie, ja mam firmy Severin :)

      Usuń
  3. uzyskałaś naprawdę fenomenalny efekt! jestem pełna podziwu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo KuchcikOla :)
      Trochę tym razem za duża pianka mi wyszła, powinno być jej o połowę mniej :)

      Usuń
  4. Idealne warstwy:)och,już dawno nie piłam latte:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agus to zapraszam do mnie na taką kawę,specjalnie zrobię dla Ciebie :)

      Usuń
  5. na prawdę wygląda jak z dobrej kawiarni , mnie tez niestety nigdy nie wychodzą takie warstwy :) i w złości mieszam wszystko łyżeczką :) pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo!
      Marto i mnie nie zawsze wychodzi kawa jak na zdjęciu, ale nigdy się nie poddaję, a robię taką kawę już od 4 lat, więc ćwiczenia czynią mistrza!

      Usuń
  6. Tak, jak za kawą nie przepadam tak sądzę, że ta by mi zasmakowała ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :)
      Koniecznie musisz wypróbować takiej kawki :)

      Usuń
  7. moja ulubiona;) nie ma lepszej zapraszam na kawke

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...