poniedziałek, 30 września 2013

Focaccia z oliwą z oliwek i solą morską


Focaccia to rodzaj włoskiego pieczywa, podobnego do ciasta na pizzę, podawanego najczęściej na ciepło z dodatkiem oliwy z oliwek. 
Moja wersja jest najprostsza z oliwą z oliwek i solą morską.
Bardzo smaczne i pulchne pieczywo, które możecie podać na ciepło na przystawkę z oliwą lub zrobić z niej kanapki.

Składniki:
  • 500 g mąki pszennej (ja użyłam tortowej)
  • 20 g świeżych drożdży
  • 100 ml mleka
  • 4 łyżki oliwy z oliwek + do polania na wierzchu
  • ok. 250-300 ml ciepłej wody
  • 1,5 łyżeczki soli (ja użyłam morskiej drobnoziarnistej)
  • sól morska gruboziarnista do posypania

Sposób przygotowania:
Mleko podgrzewamy tak żeby było letnie.
Drożdże rozkruszamy i rozrabiamy z mlekiem. 
Odstawiamy na około 10 minut żeby drożdże zaczęły pracować i urosły.
Mąkę przesiewamy do miski i mieszamy z solą. 
Dolewamy podrośnięte drożdże z mlekiem, oliwę oraz ciepłą wodę, stopniowo, ciasto powinno być dość luźne.
Całość wyrabiamy ręcznie przez około 10 minut.
Przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce, bez przeciągów na około 1 godzinę do wyrośnięcia. 
Formę do pieczenia (wym. 26x33 cm) smarujemy oliwą i wykładamy wyrośnięte ciasto, dociskając palcami tak, aby ciasto było rozłożone równomiernie.
Ponownie odstawiamy do wyrośnięcia na około 1 godzinę.
W cieście robimy wgłębienia palcem lub końcem trzonka od łyżki drewnianej.
W dziurki wlewamy po 1-2 krople oliwy z oliwek i posypujemy całość gruboziarnistą solą morską.
Focaccię wkładamy do nagrzanego piekarnika do temperatury 200°C i pieczemy około 20 minut aż się ładnie zarumieni.
Gotową i jeszcze ciepłą foccacię podajemy z oliwą wymieszaną z suszonymi lub świeżymi ziołami i czosnkiem. 
Z focacci na zimno możecie także przygotować pyszne kanapki.
Smacznego!




8 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo puszyście - na pewno nadaje się na pizzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Na pizzę mam inny przepis, więc zapraszam do przejrzenia postów z kategorii pizza :)

      Usuń
  2. jeszcze nie robiłam, ale lubię każde pieczywo ! na pewno smaczne :)
    magicznezyciemarty.blogspot.com
    www.facebook.com/blogmagiczne.zyciemarty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję - pieczywo to jest super smaczne. Polecam!

      Usuń
  3. Muszę się za nie zabrać,jadłam kiedyś,ale sama nie robiłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś - focaccia jest bardzo prosta do przygotowania, a jej przygotowanie zajmie Ci około 10 minut, reszta to wyrastanie ciasta :)

      Usuń
  4. Lubię bardzo :) Czasami zamiast oliwy z oliwek dają smakowy olej rzepakowy (robię sama, mocząc w oleju różnego rodzaju zioła i przyprawy - polecam! olej rzepakowy jest zdrowszy od oliwy z oliwek ;))

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...