sobota, 20 kwietnia 2013

Lasagne bolognese - czyli lazania po bolońsku z mięsem



Jedno z ulubionych dań imprezowych w mojej rodzinie.
Doskonale sprawdzi się także na obiad.
Jest łatwa w przygotowaniu i każdemu smakuje.
Ma także tą zaletę, że można ją odgrzać na następny dzień w piekarniku lub mikrofalówce i w ten sposób zaoszczędzimy czas, mając obiad na 2 dni. 

Składniki:
  • 12-15 płatów makaronu lasagne
  • ok. 750 ml sosu beszamelowego - przepis podawałam tutaj
  • 200 g żółtego sera lub parmezanu (lub pół na pół)
Sos mięsny:
  • 500 g mięsa mielonego
  • 400 ml przecieru pomidorowego z kartonu (lub passaty)
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • sól morska
  • pieprz czarny
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki
  • 1 łyżeczka oregano
  • 1 łyżeczka bazylii
  • 1 łyżeczka cukru
  • oliwa

Sposób przygotowania:
Cebulę kroimy w drobną kosteczkę i szklimy na oliwie.
Do zeszklonej cebuli dodajemy posiekany czosnek i mięso mielone, mieszamy i rozdrabniamy mięso. Gdy mięso będzie podsmażone i straci surowość dodajemy przecier pomidorowy (passatę), słodką paprykę i zioła, dusimy na małym ogniu około 10-15 minut, tak by sos nabrał aromatu.
Doprawiamy do smaku solą, świeżo mielonym pieprzem i cukrem.
Naczynie do zapiekania smarujemy delikatnie oliwą lub masłem, wylewamy trochę sosu beszamelowego, układamy suche płaty makaronu lasagne, polewamy sosem mięsnym, następnie sosem beszamelowym i posypujemy startym serem.
Ponownie układamy płaty makaronu lasagne, polewamy sosem mięsnym, sosem beszamelowym i posypujemy startym serem.
Czynność powtarzamy do wyczerpania składników.
Powinno nam wyjść 4 warstwy makaronu.
Ostatnią warstwę stanowią płaty makaronu polane beszamelem.
Całość posypujemy startym serem i posypujemy delikatnie ziołami.
Na wierzchu możemy ułożyć kilka kawałków masła.
Zapiekamy w temperaturze 200°C przez około 30 minut.
Po upieczeniu lazanię najlepiej odstawić na około 10 minut, aby lekko przestygła i stała się zwarta, co ułatwi krojenie.
Smacznego!

Moja rada:
Dokładnie pokrywajcie makaron sosem beszamelowym, aby uniknąć sytuacji, że makaron będzie suchy i niedopieczony. 
Jeśli chcecie mieć pewność, że nie będziecie mieli suchych kawałków makaronu, możecie makaron zanurzyć na około minutę w gotującej się wodzie i rozłożyć na suchej ściereczce, a następnie postępować jak wyżej.



57 komentarzy:

  1. ach, pyszności! z taką lasagne można przenieść się do rozgrzanej słońcem Italii!

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja lazania tkwi właśnie w piekarniku i pachnie bardzo apetycznie :) Dzięki za podzielenie się przepisem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Truscaveczko cieszę się, że pomogłam i mam nadzieję, że smakuje :)

      Usuń
  3. a kiedy dodajemy przecier pomidorowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypisie jest dokładnie opisane - jak przesmażymy mięso i straci surowość to dodajemy przecier pomidorowy (passatę)

      Usuń
  4. Super przepis, już robiłam dwa razy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za skorzystanie z przepisu!
      Cieszę się, że lazania smakuje :)
      Zapraszam do korzystania z innych, równie smacznych i prostych przepisów!

      Usuń
  5. Łoł niemyślałam że to takie proste i pyszne jestem zachwycona tym przepisem dzięki bardzo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie taki straszny diabeł, jak go malują!
      A tak poważnie, to bardzo się cieszę, że pomogłam :)

      Usuń
  6. Właśnie się piecze :) mam nadzieję, że będzie tak samo dobrze smakowała jak pachnie ;-)
    pozdrawiam i zapraszam do mnie,
    diabelnieanielska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że smakuje pysznie! Dziękuję za skorzystanie z przepisu :)

      Usuń
  7. Witam :) zabierałam się od dawna do lasagne, nie wiedziałam którą wybrać , wybrałam Twoją,siedzi już w piekarniku , ciekawe co wyjdzie ?:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że zasmakuje :) Dziękuję, że wybrałaś właśnie mój przepis!

      Usuń
  8. Witam ponownie :) mmm :):):) wyszła przepyszna ,wszystkim domownikom smakowała,bardzo dziękuje za przepis mufinko79, na pewno nie raz jeszcze z niego skorzystam ,pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że lasagne zasmakowała zarówno Tobie jak i rodzinie :) Mam nadzieję, że jeszcze nie raz wypróbujesz moich przepisów :)

      Usuń
  9. bardzo fajny przepis, dzisiaj z niego skorzystam! pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i dziękuję :) Na pewno zasmakuje!

      Usuń
  10. Dzisiaj ją zrobię. Mam nadzieję że będzie dobra!

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepis prosty, podany łopatologicznie :) dużżżżżżżży plus za to!!! Zachęcasz do korzystania z Twoich przepisów, nie przestawaj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komentarz :)
      Przepisy podaję łopatologicznie, bo korzystają z nich ludzie, którzy czasami potrafią ugotować tylko wodę, muszą trafiać do dużej rzeszy ludzi i być zrozumiałe :)

      Usuń
  12. A ja zaraz idę do sklepu i zamierzam to zrobić na obiadek :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W Naczyniu o jakich wymiarach przygotowac lazanie z tych skladników?

    OdpowiedzUsuń
  14. Polecam przepis, jedzenie bylo bardzo dobre!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, ma się rozumieć - jak to mawiał bodajże Prosiaczek z Misia Uszatka!
      A tak poważnie, to dziękuję za skorzystanie z przepisu i miły komentarz :)

      Usuń
  15. Wyszła przepyszna, lasagne palce lizać! :) Polecam wszystkim ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało.
      Od wielu wielu lat przygotowuję w ten sposób i zawsze nam i znajomym smakuje :)
      P. S. Zachęcam do wypróbowania jeszcze innych przepisów z bloga :)

      Usuń
  16. Zabieram sie do dzialania :) pierwszy przepis z Pani bloga i mysle ze nie ostatni :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko jestem przekonana, że danie wyjdzie i posmakuje!
      Ja także mam nadzieję, że skorzystasz pierwszy i nie ostatni raz :)
      Pozdrawiam i dziękuję za skorzystanie z przepisu ;)

      Usuń
  17. Lazania jest przepyszna!Żona zrobiła wczoraj po raz pierwszy i wszystkim smakowało. Nawet dzieciom-niejadkom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super, cieszę się, że potrawa wszystkim, nawet niejadkom, smakowała :)

      Usuń
  18. wszystko smaczne i proste

    OdpowiedzUsuń
  19. czy z podanego przepisu na sos beszamelowy wychodzi te 750g czy trzeba zwiekszyc proporcje? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z podanego przepisu wychodzi 750 ml beszamelu, przy użyciu 3 szkl. mleka :)

      Usuń
  20. Hm...proponuje zapoznać się najpierw w jaki sposób i z czego robi się sos bolognese. A potem albo podać przepis na lasagne z prawdziwym sosem bolognese albo nie używać terminologii pod która kryje się całkiem inne danie. Widać po przepisie że potrawa bardzo denna i pozbawiona aromatów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy, kto jadł i przygotowywal to "denne" danie bardzo mu smakowało i zachwalał - co widać po komentarzach :)

      Usuń
  21. Właśnie skorzystałam z tego przepisu lasagne jest wpiekarniku czekam jak się upiecze mysle że będzie ok samo wykonanie proste i pachnie obiecująco. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Właśnie skorzystałam z tego przepisu lasagne jest wpiekarniku czekam jak się upiecze mysle że będzie ok samo wykonanie proste i pachnie obiecująco. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Unknown, po pierwsze dziękuję za skorzystanie z przepisu, a po drugie życzę smacznego!

      Usuń
  23. Pyszne, chociaz ja zamiast miesa mielonego daje mielone bio tofu bo wtedy jest nieco zdrowiej a smak pozostaje ten sam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro polecasz, to muszę wypróbować z bio tofu :)
      Dziękuję za komentarz!

      Usuń
  24. Mieso mielone,ale jakiego najlepiej użyć? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyj mięsa wg własnego smaku, może to być wołowe, wieprzowe, wieprzowo-wołowe lub drobiowe, np. z indyka

      Usuń
  25. dziś mam w planach lasagne i na pewno będę się wspierać Twoim przepisem :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie jest to lasagne bolognese, gdyż nie ma w sobie sosu bolońskiego. Doczytaj jak robi się sos boloński. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest moja wariacja, każdy rejon Włoch robi inaczej ten sos, także zamiast komentować lepiej samemu sprawdzić, a najlepiej zwiedzić Włochy!

      Usuń
  27. Jutro będe robić.:)
    Jaką sałatkę poleciłabyś do tego dania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że najlepiej sprawdzi się sałatka z warzyw sezonowych, jeszcze są pomidory, ogórki, sałata, więc warto je wykorzystać.
      P.S. życzę smacznego!

      Usuń
  28. Przepis rewelacja! ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  29. Sama jeszcze nie robiła, ale uwielbiam, więc chyba pora spróbować własnych sił :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...