środa, 27 marca 2013

Domowy majonez



Na świątecznym stole nie powinno zabraknąć dobrego, domowego majonezu, który posłuży nam do sałatek, jajek i wędlin.
Zrobienie majonezu jest naprawdę bardzo proste i zajmuje dosłownie kilka minut, a efekt końcowy jest przesmaczny. 

Składniki:
  • 1 świeże żółtko
  • 300 ml oleju roślinnego o delikatnym smaku, np. rzepakowy lub z pestek winogron 
  • 1 łyżeczka musztardy
  • 1 łyżka octu winnego lub soku z cytryny
  • szczypta soli morskiej
  • szczypta pieprzu
  • szczypta cukru
  • odrobina wody

Sposób przygotowania:
Jajko sparzamy.
Do naczynia wlewamy żółtko i zaczynamy ucierać.
Do żółtka dodajemy musztardę, ocet winny lub sok z cytryny, szczyptę soli, pieprzu i cukru i ucieramy dalej.
Gdy składniki połączą się tworząc jednolitą emulsję małym strumieniem wlewamy olej i cały czas miksujemy aż powstanie jasny, gęsty i kremowy majonez.
Jeśli majonez jest zbyt gęsty rozrzedzamy go odrobiną przegotowanej wody.
Doprawiamy do smaku i gotowe.
Przekładamy do czystego i suchego słoika, zamykamy  i przechowujemy w lodówce przez około tydzień.
Majonez zawsze wybieramy czystą łyżeczką ze słoika, aby nie namnażać bakterii.
Smacznego!

11 komentarzy:

  1. domowy najlepszy też sama robię:)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie jestem miłośniczką majonezu i do kanapek go nie wezmę, ale sałatki bez niego też sobie nie wyobrażam! Oto, moje widzi mi się, dlatego ten przepis zapisuję i mam nadzieje, że uda mi się go wypróbować;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Salvador Dali domowy majonez jest o niebo lepszy od kupnego i nie zajmuje wcale dużo czasu. W kilka minut mamy porządny, pyszny majonez :) Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. caffarrena użyłam oleju słonecznikowego :) To musi być olej o neutralnym smaku :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Wiadomo - domowe jedzonko najlepsze :)

      Usuń
  6. Ja kiedyś też robiłam domowy,ale uważam że można znaleźć kupny nie odbiegający od domowego :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. aleksandra - tu się z Tobą nie zgodzę, sprawdź skład kupnego majonezu, to daje wiele do myślenia, kupny nawet jajek nie zawiera tylko coś w proszku i konserwanty...

    OdpowiedzUsuń
  8. A czy jajko jest konieczne? Bo ja bym się bała surowe podawać, zwłaszcza że nie wiadomo, ile taki majonez postoi.|Zrobi się śledzie, czy sałatkę, a potem poda na stół i będzie kilka godzin stać w cieple. Dla mnie to trochę ryzykowne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zdarzyło mi się, aby majonez się zepsuł. Dodatek soku z cytryny lub octu winnego zakonserwuje żółtko, dodatkowo sól i cukier jest naturalnym konserwantem.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...