czwartek, 28 marca 2013

Chrzan tarty domowy


Dzisiaj coś dla prawdziwych hardcorowców - tarty chrzan - bardzo ostry i aromatyczny.
Na świątecznym stole nie powinno zabraknąć chrzanu tartego, który jest doskonałym dodatkiem do mięs i wędlin, a także do sosów, majonezów, kremów i zupy chrzanowej. 
Chrzan jest nie tylko doskonałym dodatkiem smakowym, ale także zawiera sinigrynę, prowitaminy, witaminy i sole mineralne. Ma działanie grzybobójcze i bakteriobójcze, wykrztuśne i przeciwreumatyczne, pobudza wydzielanie soków trawiennych i działa przeciwwirusowo. 

Składniki:
  • 2 korzenie świeżego chrzanu (ok. 500 g)
  • 2-3 łyżki soku z cytryny (octu winnego, jabłkowego, spirytusowego)
  • cukier
  • sól
  • kilka łyżek gorącej wody 

Sposób przygotowania:
    Korzenie chrzanu obieramy cienko, najlepiej obieraczką do warzyw, kroimy na mniejsze kawałki i wkładamy do zimnej wody na 1 godzinę. Moczenie chrzanu w zimnej wodzie uchroni nas przed łzawieniem podczas tarcia, a także zachowa ładny, biały kolor chrzanu i nie będzie taki suchy. 
    Do miseczki, do której będziemy tarli chrzan wlewamy sok z cytryny. Chrzan ścieramy na tarce o najmniejszych oczkach, najlepiej na tej co jest do ścierania ziemniaków. Do utartego chrzanu dodajemy kilka łyżek gorącej wody (tak by był wilgotny) i doprawiamy do smaku solą, cukrem i ewentualnie sokiem z cytryny (octem). Chrzan wkładamy do wyparzonych słoiczków i przechowujemy w lodówce.
    Do chrzanu możecie dodać przed podaniem odrobinę śmietany lub majonezu, co wzbogaci smak i uczyni chrzan bardziej aksamitnym i nico złagodzi ostrość. Smacznego!

    29 komentarzy:

    1. Bomba - takiego przepisu szukałam, bez octu którego nie mogę jeść w czymkolwiek. Dzięki!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo się cieszę i jest mi bardzo miło :)
        Pozdrawiam!

        Usuń
    2. PRAWDZIWY CHRZAN NIE TAM TAKI JAK ZE SKLEPU ====A OSTRY CIUT NA JEZYK SKOSZTOWALEM I SIE POPLAKALEM --- BARDZO WYDAJNY BARDZO ----DZIEKI JANUSZ Z BYTOMIA

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Dziękuję Januszu za komentarz :)
        To fakt, chrzan ze sklepu nawet się nie umywa do domowego :)
        Ostrzejszy, smaczniejszy, zdrowszy i wydajniejszy :)

        Usuń
    3. Nie wiem co jest ale zrobilem wszystko dokladnie jak w przepisie ale chszan nie jest wogole ostry , dlaczego ?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To wina korzenia chrzanu, widocznie nie był ostry, może jakiś inny gatunek, mniej ostry. Mąż przywiózł mi z zagranicy chrzan o bardzo grubym korzeniu, nie taki jak nasz polski cieniutki, jest tak ostry, że pali język, o wiele bardziej ostrzejszy od polskiego.

        Usuń
    4. Świetny, wylalem wiecej lez przy przyprawianiu niz przy tarciu chrzanu. Wesołych Świąt.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Podczas mieszania i wlaniu wrzątku uwalniają się dodatkowo olejki eteryczne i wtedy dopiero okazuje się jaką chrzan ma moc :)

        Usuń
    5. Krojenie cebuli to nic w porównaniu z tarciem chrzanu- będzie pyszny

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zgadzam się, a jeżeli trafi się na bardzo ostry korzeń chrzanu, to wtedy wylewa się tony łez :)
        Mąż przywiózł mi chrzan portugalski - ten ma diabelską moc, jest przeraźliwie ostry :)

        Usuń
    6. To najlepszy przepis na chrzan. Ja tak samo przyrządzam od ponad 40 lat i zawsze jest super. Wszyscy, którzy u mnie jedzą ten chrzan, zawsze chwalą.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo dziękuję za komentarz :)
        Bardzo się cieszę, że mój przepis został określony jako najlepszy, i że chrzan w tej wersji smakuje!
        Jeszcze raz dziękuję za miłe słowa :)

        Usuń
    7. A czy jeśli będę chciała zrobić "zapasy" i przechowywać sobie w słoiczkach, to należ gotować słoiki z chrzanem tak jak np. ogórki, dżemy itp. ?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. O nie! Absolutnie nie gotujemy słoiczków z chrzanem! Straciłby swoje właściwości i ostry smak, będzie niedobry!
        Słoiczki przechowujemy w lodówce, dodatek soku z cytryny lub octu oraz cukru i soli zakonserwuje nam chrzan i się nie zepsuje, także śmiało można długo przechowywać w lodówce w zamkniętym słoiczku:)

        Usuń
    8. Super - płakałam jak go robiłam i próbowałam
      Tego szukałam - extra przepis

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo dziękuję za komentarz i cieszę się, że znalazłaś to, czego szukałaś!
        Cieszę się, że smakuje!
        Na zdrowie!

        Usuń
    9. Zrobiliśmy chrzan inspirując się Waszym przepisem i wyszedł przepyszny :)
      http://delicioustitbits.blogspot.com/2014/05/chrzan-tarty-domowy-ze-skorka-z-cytryny.html

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo się cieszę, że zainspirowałaś się przepisem na chrzanik, i że smakuje!
        A bloga prowadzę sama :)

        Usuń
      2. Sorry, nasz jest blog jest w pewnym sensie rodzinny, stąd to rozmnożenie bytów czasem. Mieliśmy na myśli Twój przepis :)

        Usuń
      3. Rodzinny blog brzmi super, niestety u mnie tylko ja mam takie zamiłowanie :)
        Pozdrawiam :)

        Usuń
    10. Super przepis taki prosty :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Łatwe przepisy w cenie - takie też staram się robić specjalnie dla Was :)

        Usuń
    11. WSTYD !!!! Przepis żywcem zerżnięty ze strony "doradca smaku". Nie pokusiłaś się nawet o najdrobniejszą zmianę. To się nazywa PLAGIAT.
      http://www.doradcasmaku.pl/przepis/276360/chrzan-tarty-domowy.html

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Drogi Anonimie - jakbyś dobrze sprawdził/a to byś zobaczył/a, że to mój przepis jest tam umieszczony, mam tam konto już od dawna i umieszczam tam SWOJE przepisy i zdjęcia, warto było pokusić się najpierw o sprawdzenie, a nie wypisywanie, że to plagiat!!!!
        To mój przepis i moje zdjęcie, więc nie pisz proszę o plagiatach - a mufinka79 to ja, zresztą łatwo to sprawdzić.
        Pozdrawiam!

        Usuń
    12. Utarlam chrzan i bede robic co wyjdzie zobaczymy a sie naplakalam ostry dziadyga pozdrawiam:)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Oj, ostry ostry, ale wychodzi pyszny, łzy warte wylania :)

        Usuń
    13. dziś robiłam pomidory m. in. z chrzanem i sąsiad który ma ekologiczny chrzan oszalał i przywiózł mi go tyle że nie miałam pojęcia co z nim zrobić :) ale już wiem :) dobrze że mam ciorkę do tarcia bo jakbym ręcznie to robiła to pewnie bym wylądowała w szpitalu przez odwodnienie :) jutro biorę się za pracę, widzę tu dużo pozytywnych komentarzy więc wierzę że będzie dobry :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zapewniam, że wychodzi pyszny ;) Powodzenia i czekam na opinię ;)

        Usuń

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...