czwartek, 21 lutego 2013

Domowy smalec ze skwarkami


Dzisiaj podstawowy przepis na domowy smalec, który wytapiamy z czystej słoniny.
Idealnie smakuje rozsmarowany na kromce razowego chleba, i oczywiście z kiszonym ogórkiem.
Sprawdzi się na domowej biesiadzie jako przekąska lub jako dodatek do pierogów i klusek.

Składniki:
  • 500 g słoniny
  • sól
  • pieprz
  • ząbek czosnku
  • 1-2 listki laurowe
  • 2 ziarenka ziela angielskiego
  • 4 ziarenka pieprzu czarnego

Sposób przygotowania:
Słoninę pozbawiamy skóry i kroimy w drobną kosteczkę.
Pokrojoną słoninę wrzucamy do garnka o grubym dnie, dorzucamy listek laurowy, ziele angielskie i pieprz ziarnisty, i zaczynamy ją wytapiać na niewielkim ogniu.
Pamiętajmy o mieszaniu by skwarki równomiernie się wytapiały.
Kiedy skwarki zrobią się małe, chrupiące i lekko brązowe wyłączymy gaz.
Wyławiamy listek laurowy, ziele angielskie i pieprz.
Odstawiamy do lekkiego wystudzenia.
Doprawiamy przeciśniętym przez praskę ząbkiem czosnku, solą i pieprzem.
Delikatnie przelewamy do  słoików i odstawiamy do zastygnięcia.
Jeśli chcemy by skwarki były na górze, zamknięty słoik odwracamy do góry dnem.
Smacznego!

12 komentarzy:

  1. Zjadłabym taką gruubą kromę świeżego chleba z tym smalcem i ogórkiem kiszonym, ehh, pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      GrowingUp masz dwie możliwości - albo zapraszam do mnie, albo kupuj słoninkę :)

      Usuń
  2. dobry domowy smalec, takie kanapki z smalcem to pamiętam z dzieciństwa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uwielbiam smaki dzieciństwa i często przemycam je na mojego bloga :)

      Usuń
  3. Smalec kojarzy mi się z sobotnim targiem na który zabierali mnie moi dziadkowie podczas wakacji spędzanych na wsi. Tłok, gwar, przekupy, biegające kury i uśmiech małej dziewczynki zajadającej się ogromną kromką chleba ze smalcem.

    Mam do Ciebie pytanie - jak długo można go trzymać w lodówce? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdalena Gabryś - smalec możemy bardzo długo przechowywać w lodówce lub nawet zimnej piwnicy, ale czy wytrzyma przed zjedzeniem go wcześniej, u mnie szybko znika :)

      Możesz go spokojnie zrobić i długo cieszyć się jego smakiem i wspomnieniami z dzieciństwa :)
      Pozdrawiam i dziękuje za fajną retrospekcję z dzieciństwa :)

      Usuń
  4. znajomy /nb.troche przygrubawy zasuwal chleb ze smalcem...zapytalem-jak tam cholesterol/... odpow.; szybciej sie pozbede choleserolu niż chemii z wędlin ..taka chłopska,ale trafna ,,filozofia,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się - co naturalne, to naturalne, a że ma trochę więcej kalorii... przecież nie jemy tego codziennie...

      Usuń
  5. dziękuje za przepis..właśnie zrobiłem za chwil kilka będziemy kosztować pozdrawiam Borys/Będzina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Borysie za przygotowanie smalczyku z mojego przepisu. Mam nadzieję, że smakuje!
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...