sobota, 5 maja 2012

Kotlety ziemniaczane z sosem grzybowym



Znajoma na grillu zaczęła rozmowę o jedzeniu i zeszło do kotletów ziemniaczanych. Dawno już ich nie robiłam. Zainspirowana - postanowiłam przygotować kotlety ziemniaczane, ale trochę sobie je zmodyfikowałam i dodałam kilka własnych składników. Wyszły przepyszne, rumiane i chrupiące, z lekko ciągnącym się środkiem dzięki dodatkowi żółtego sera. A żeby nieco wzbogacić smak zrobiłam sos grzybowy z suszonych grzybków. Oto mój przepis na kotlety ziemniaczane.

Składniki:

Kotlety ziemniaczane:
  • 1 kg ziemniaków ugotowanych
  • 2 jajka
  • 1 mała cebula
  • 50 g sera żółtego
  • 5-6 łyżek mąki pszennej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 gałki muszkatołowej 
  • 1 łyżeczka majeranku
  • sól
  • pieprz
  • masło klarowane do smażenia
  • bułka tarta do panierowania

Sos grzybowy:
  • garść suszonych grzybów
  • 2 szkl. bulionu lub rosołu
  • 1 mała cebula
  • 1 kostka grzybowa Knorr z borowikami leśnymi
  • pieprz świeżo mielony
  • 2 łyżki mąki do zagęszczenia sosu
  • 1 liść laurowy
  • 2 ziarenka ziela angielskiego
  • 3 ziarenka pieprzu czarnego

Sposób przygotowania:
Ugotowane ziemniaki, odcedzić, odparować, rozgnieść tłuczkiem lub przecisnąć przez praskę i odstawić do ostudzenia. W międzyczasie cebulę obrać i pokroić w kostkę, a następnie zeszklić na odrobienie oleju. Do miski przełożyć ziemniaki i cebulę, wbić 1 jajo, dodać mąkę (jeżeli ciasto jest za rzadkie dodać więcej mąki, to zależy od gatunku ziemniaków), majeranek, startą gałkę muszkatołową, sól, pieprz i starty żółty ser. Z masy formujemy kotlety (od razu, bo ciasto ziemniaczane rzednie), maczać w rozmąconym jajku i obtaczać w bułce tartej, smażymy na klarowanym maśle z obu stron na złoty kolor. Podajemy gorące z ulubionym sosem. Ja przygotowałam grzybowy. Przepis poniżej.

Przygotowujemy sos grzybowy: suszone grzyby zalać wrzątkiem i moczymy przez noc. Następnie kroimy w małą kosteczkę i w tej samej wodzie gotujemy. Wrzucamy liść, ziele angielskie i pieprz ziarnisty. Dodajemy wywar lub bulion, ja użyłam rosół z kury, który miałam zamrożony. Cebulkę należy pokroić w małą kosteczkę, zeszklić na łyżce oleju i dodać do gotującego się wywaru. Dla lepszego aromatu i smaku dodałam kostkę grzybową Knorr z borowikami. Zaprawiamy mąkę rozmieszaną z małą ilością wody, sos zagotować i doprawić świeżo mielonym pieprzem. Smacznego!

4 komentarze:

  1. lubię takie smaki, a zdjęcie (w sumie tak prostej potrwy) śliczne

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój ulubiony leniwy obiad :)

    OdpowiedzUsuń
  3. piekne zdjęcie dla tak prostej potrawy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. często te kotlety zestawiane są z grzybami, a w mojej wersji są z ogórkiem kiszonym i ketchupem, zapraszam.... http://poradniknetowy.blogspot.com/2015/05/kotlety-ziemniaczane-z-kalafiorem-i.html

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...